Publikace
Autoři: Kuchařová, Věra, Sylva Höhne, Olga Nešporová, Kamila Svobodová, Anna Šťastná
Kapitola podává základní přehled o ekonomickém vývoji v ČR, situaci na pracovním trhu a sociálně profesní struktuře společnosti v období od druhé světové války do současnosti. Zabývá se rovněž vývojem a skladbou domácností, příjmovou úrovní, vzdělanostní strukturou obyvatelstva,...
Publikace
Autoři: Leontiyeva, Y., Mikešová, R., Tollarová, B., Šimon, M., Čermáková, D.
Projekt Škola jako integrační partner je tříletým aplikačním projektem realizovaným Sociologickým ústavem Akademie věd ČR, v. v. i., vletech 2019 až 2021 aspolufinancovaným se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA 2. Partnerem neboli aplikačním garantem t...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Petr Soukup
V textu si autoři položili otázku, jaký vliv má mezigenerační přenos ekonomických, sociálních a kulturních zdrojů rodiny na šance mladých lidí úspěšně přejít na vysokou školu, tedy dosáhnout nejvyššího vzdělanostního statusu. K analýze byla použita data z longitudinálního výzkumu...
Publikace
Autoři: Hamplová, Dana, Katrňák, Tomáš (eds.)
Za posledních dvacet let došlo v České republice k zásadnímu nárůstu počtu studentů na vysokých školách. Jedním z důsledků je, že v naší populaci vzrostly podíly osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním na dvojnásobek. Prudký rozvoj vzdělávacího systému vyvolává řadu otázek. Měn...
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Dimonik Antonowitz
This article aims to compare development in tackling educational inequalities and attempt to evaluate their policies and reforms from the beginning of socialism to-date in the Czech Republic and Poland. A considerable difference in the number of higher education institutions emer...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Jana Straková, Arnošt Veselý (eds.)
Publikace navazuje na (Ne)rovné šance ve vzdělávání (Academia 2006). Autoři aktualizují empirické poznatky o vývoji nerovností v povinném vzdělávání, o problematice víceletých gymnázií, o nerovnostech na vstupu do terciárního vzdělávání, o dopadu struktury systému středního škols...
Publikace
Autoři: Schwarzenberger, Astrid (ed.)
The aim of this project was to provide reliable data and information on the real and effective distribution of (teaching-related) costs of higher education. The shares of public and private costs were calculated for students of different socio-economic origin, reflecting social d...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Michael L. Smith, Josef Basl
Publikace navazuje na (Ne)rovné šance ve vzdělávání (Academia 2006). Autoři aktualizují empirické poznatky o vývoji nerovností v povinném vzdělávání, o problematice víceletých gymnázií, o nerovnostech na vstupu do terciárního vzdělávání, o dopadu struktury systému středního škols...
Publikace
Autoři: Křížková, A., Marková Volejníčková, R., Vohlídalová, M.
Rozdíl v průměrných mzdách žen a mužů v České republice je jedním z nejvyšších v Evropské unii a dlouhodobě se pohybuje kolem 22 %. Tato publikace ukazuje, jak je problém nerovností v odměňování žen a mužů vnímán českou veřejností, stejně jako jednotlivými expertními skupinami, k...
Publikace
Autoři: Matějů, Petr, Michael L. Smith, Petr Soukup, Josef Basl
Aspirace a očekávání žáků představují jeden z nejvýznamnějších faktorů působících na dosažení vysokoškolského vzdělání. Vzdělanostní očekávání jsou také ovlivněna sociálním statusem rodiny, instituciálním uspořadáním vzdělávacích systémů a jinými faktory. Cílem této kapitoly je u...