Aktualita
Gender Equality Index 2020. Zdroj: https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/CZ
Index genderové rovnosti je žebříček, který každoročně zveřejňuje Evropský institut pro genderovou rovnost. Vychází už desátým rokem a Česko si na něm nevede nijak slavně – od začátku se propadlo o celých devět příček na současné 23. místo z 28 členských států EU. Rovnost pohlaví...
Aktualita
Vyhlašujeme výběrové řízení na pozice asistent/asistentka mentoringového programu, koordinátor/koordinátorka komunikačních aktivit v oblasti gender a věda, výzkumný asistent/asistentka a asistent/asistentka týmu.
Projekt
Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a vzdělávacího systé...
Trvání projektu: 2019 - 2021
Aktualita
V listopadu knihovna našeho ústavu nabízí řadu nových zajímavých titulů.
Publikace
Autoři: Šaldová, Kateřina, Barbora Tupá, Marta Vohlídalová
Publikace shrnuje výsledky výzkumu sexuálního obtěžování ve vysokoškolském prostředí, který byl součástí výzkumného projektu podpořeného MŠMT ČR "Rovné příležitosti ve vědě a výzkumu: Analýza genderových bariér a rozvoj talentů". V první části představujeme výsledky kva...
Publikace
Autoři: Anýžová, Petra, P. Matějů
The main objective of the study is threefold: first, to examine the role of attractiveness in the Czech labour market; second, to assess gender differences in returns of attractiveness; and third, to show that the positive association between attractiveness and earnings does not...
Publikace
Autoři: Cidlinská, Kateřina
Pracovní podmínky akademiček a akademiků v ČR výrazně ovlivňuje jak národní systém financování vědy a výzkumu, tak personální politika jejich pracovišť. Minulý týden jsme se věnovaly prvně jmenovanému faktoru, nyní se zastavíme u toho druhého. Jak české vědecké instituce přistupu...
Aktualita
Nina Fárová pro časopis Heroine
V zářijovém vydání časopisu Heroine najdeme rozhovor se socioložkou Ninou Fárovou z Národního kontaktního centra - gender a věda, ve kterém se věnovala tématům jako je feminizace školství, genderové stereotypy ve vzdělávání a sexuální obtěžování na školách.
Publikace
Autoři: Vohlídalová, Marta, Kateřina Šaldová, Barbora Tupá
Publikace shrnuje výsledky výzkumu sexuálního obtěžování ve vysokoškolském prostředí, který byl součástí výzkumného projektu podpořeného MŠMT ČR "Rovné příležitosti ve vědě a výzkumu: Analýza genderových bariér a rozvoj talentů". V první části představujeme výsledky kva...
Aktualita
Gender a výzkum, ročník 19, číslo 1/2018
Vyšlo nové číslo časopisu Gender a výzkum / Gender and Research (ročník 18, číslo 1/2018).
Aktualita
Ilustrace: pixabay.com
Marcela Linková se v rozhovorech pro Český rozhlas Plus a Studio 6 České televize věnuje tématu žen ve vědě, jehož výzkumu se NKC – gender a věda věnuje již 20 let. Hovoří také o pandemické situaci a jejím dopadu na ženy.
Publikace
Autoři: Simonová, Natalie, Petr Soukup
Tento text identifikuje vývoj vlivu socio-ekonomických, kulturních a genderových faktorů na reprodukci vzdělanostních nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice, Švýcarsku, Německu, Polsku a Švédsku. Dosavadní analýzy provedené pouze pro ČR došly k rozporuplný...
Publikace
Autoři: Maříková, Hana
Aktualita
Sociologický ústav AV ČR uspěl ve třech případech jako uchazeč o podporu Grantové agentury ČR a v jednom případě jako spoluuchazeč. Získal také podporu pro jeden mezinárodní projekt.
Publikace
Autoři: Fárová, Nina, Cidlinská, Kateřina, Linková, Marcela, Maříková, Hana, Tenglerová, Hana
Jaké jsou pracovní podmínky vědců a vědkyň na českých vysokých školách a výzkumných institucích? S čím jsou čeští vědci a vědkyně nejvíce nespokojeni? Co jim brání v kariérním růstu? Jak se dělá věda ve chvíli, kdy se stanete rodičem?
Publikace
Autoři: Raudenská, P., Hamplová, D.
This study investigated the effects of family socioeconomic status on children’s academic performance as mediated by their home environment and children’s characteristics, with special attention to gender differences. Structural modeling was applied to a nationally representative...

Stránky