Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu AV ČR, v. v. i. hledá studentku / studenta doktorského programu sociologie, antropologie atp., která/ý by se zapojil/a do výzkumného projektu zkoumajícího nerovnosti v digitálních dovednostech dospívajících.

Jedná se o práci na poloviční úvazek do 31. 12. 2028 s možností absolvování doktorandského studia a vědeckého rozvoje v inspirativním a přátelském prostředí excelentního vědeckého týmu. Nástup předpokládáme od října 2025.
Kandidát/ka by měl/a řešit disertační projekt na téma odpovídající náplni projektu Digitální kapitál. Kandidát/ka může připravit svůj projekt pro přihlášení do doktorského studia na jaře 2025 ve spolupráci s vedoucí projektu doc. Radkou Dudovou.
V případě zájmu či dotazů se, prosím, ozvěte na email
Předpokládané kompetence:
- zkušenosti s metodami kvalitativního výzkumu,
- publikační zkušenosti (nebo ochota je rozvíjet),
- schopnost číst a psát v anglickém jazyce,
- schopnost týmové i individuální práce.
Nabízíme:
- práci v prestižní veřejné výzkumné instituci,
- benefity: 5 týdnů dovolené, sick days, částečný home office, stravenkový paušál, příspěvek na produkty na stáří, jazykové kurzy,
- pracovní smlouvu na poloviční úvazek do 30. 9. 2026 s předpokladem prodloužení do 31. 12. 2028,
- nástup od 1. 10. 2025.
Projekt Digitální kapitál je výzkumnou aktivitou projektu Nové technologie a proměny vzdělávání, výzkumu a trhu práce, registrační číslo CZ.02.01.01/00/23_025/0008693, financovaného v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský a řešeného Sociologickým ústavem AV ČR, v.v.i. ve spolupráci s Ekonomickým ústavem AV ČR, v.v.i., PAQ Research a Scio Research. Zaměřuje se na to, jak dospívající získávají digitální dovednosti a vztah k digitálním technologiím v procesu socializace a formálního vzdělávání a jakými způsoby vznikají nerovnosti v úrovni „digitálního kapitálu“ u mladých lidí. Kvalitativní výzkum dospívajících, jejich rodičů, prostředí škol a relevantních klíčových osob a politik má za cíl osvětlit nejen jak vznikají různé typy nerovností včetně genderových a jak se digitální nerovnosti propisují do nerovností vzdělanostních a v uplatnění na pracovním trhu, ale také jak se na tom podílí proces přikládání významů aktéry a aktérkami. Otázky, které si klademe, jsou např.: Přistupují rodiče k dívkám a chlapcům odlišně a odlišují se výchovné styly a strategie týkající se digitálních dovedností u osob s vyšším a nižším vzděláním, a pokud ano, jak a proč? Jaké významy přikládají technologiím dospívající a jak to souvisí s významy, které jim přikládají jejich rodiče? Jaké emoce s nimi spojují a jak se to odráží v jejich sebehodnocení a vzdělanostních a profesionálních aspiracích? Jak tato spojení ovlivňují rozvoj digitálních dovedností a utváření digitálního kapitálu, a následně šance na uplatnění na pracovním trhu? Výzkum propojuje perspektivu mladých lidí, jejich rodičů a škol v kontextu státní politiky digitalizace a zaměřuje se na nekognitivní a nekvantifikovatelné faktory, které mohou mít vliv na nerovnosti v digitálních dovednostech.
Odpovědí na tento inzerát či zasláním životopisu a dalších osobních materiálů dáváte souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů za účelem zprostředkování zaměstnání v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob. Udělení souhlasu je možné kdykoliv odvolat.
Vědci / vědkyně
V rámci projektu
Nové technologie a proměny vzdělávání, výzkumu a trhu práce
Trvání projektu: 2025 - 2028