Publikace
Authors: Kostelecká Yvona, Kostelecký Tomáš, Beláňová Andrea, Machovcová Kateřina
The chapter deals with the development of home-education in Czechia since its legalisation in 2004. It analyses the way home-education works in a specific Czech legal and institutional context. An analysis of the available data showed a rapidly growing popularity of home-educatio...
Akce
2. 10. 2014
Čtvrteční sociologické semináře
Sociologický ústav si vás dovoluje pozvat na čtvrteční seminář věnovaný problematice vzdělanostních nerovností. Svoji přednášku od 14h uvede David Greger.
Aktualita
Ilustrace: Pixabay.com
Také v průběhu srpna badatelé a badatelky Sociologického ústavu AV ČR vystupovali v médiích.
Publikace
Authors: Hamplová, Dana
The article looks at the relationship between partnership formationand women’s education in the Czech Republic. Education can serve as a proxyfor cultural capital and earning potential. Therefore, it is expected to play a significant role in partnership formation. Analyses...
Projekt
Ve většině rozvinutých zemí se v posledních letech změnil poměr mužů a žen ve vyšším vzdělání. Cílem projektu je systematicky studovat vztah mezi změnou podílu mužů a žen ve vzdělávacím systému, sňatkovým trhem a genderovými rolemi v rodině. Projekt se skládá ze čtyř podtémat: vý...
Trvání projektu: 2017 - 2019
Publikace
Authors: Šafr, Jiří, Magdaléna Gorčíková, Natalie Simonová
Úspěšnost školáků v přechodu na akademickou větev vzdělávání je determinována sociokulturním zázemím v rodině, což dokumentují výzkumné studie většinou až v pozdějších fázích vzdělávací trajektorie při přechodu na terciární stupeň. V českém prostředí byla dosud jen malá pozo...
Publikace
Authors: Hamplová, Dana
In this article, educational homogamy among married and cohabiting couples in selected European countries is examined. Using data from two waves (2002 and 2004) of the European Social Survey, this article compares three cultural and institutional contexts that differ in terms of...
Akce
23. 2. 2023 - 30. 6. 2023
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. a katedra sociologie Institutu sociologických studií FSV UK si vás dovolují pozvat na jarní cyklus Čtvrtečních sociologických seminářů. Sociological Institute of the Czech Academy of Sciences and Department of Sociology of the Institute of Sociol...
Publikace
Authors: Večerník, Jiří, Petr Matějů
Abstract
Publikace
Authors: Anýžová, P., Kubátová, H., Matějů, P.
Publikace
Authors: Hamplová, Dana, Katrňák, Tomáš (eds.)
Za posledních dvacet let došlo v České republice k zásadnímu nárůstu počtu studentů na vysokých školách. Jedním z důsledků je, že v naší populaci vzrostly podíly osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním na dvojnásobek. Prudký rozvoj vzdělávacího systému vyvolává řadu otázek. Měn...
Publikace
Authors: Maříková, Hana
Publikace
Authors: Vojtíšková, Kateřina
The quality of the family-school relationship is considered to be one of the key factors influencing the school achievement of children. As such it contributes to processes of inter-generational reproduction of education opportunity and differential advantages among children (Kat...
Oddělení
The Social Stratification Department specialises in modern stratification research, going beyond simply describing social stratification or social inequalities to examine the causes and effects of subjective well-being, quality of life, and health, and focusing especially on stra...
Vedoucí oddělení: prof. PhDr. Dana Hamplová, PhD.
Publikace
Authors: Kuchařová, Věra, Pavel Bareš, Daniela Bruthansová, Sylva Höhne, Věra Jeřábková, Miriam Kotrusová, Tomáš Kozelský, Renata Kyzlinková, Markéta Nekolová, Olga Nešporová, Helena Vychová, Kamila Svobodová, Anna Šťastná
 The monograph examines topics relevant to the concept of family policy for the capital city of Prague and contains facts and ideas addressing specifically identified problem areas based on a large amount of currently available data. The study is divided into six thematic pa...
Projekt
Záměrem projektu je vytvořit nástroj predikce školní ne/úspěšnosti v oblasti čtenářské gramotnosti žáků 1. st. ZŠ, který zároveň umožní identifikovat oblasti pro případnou psychologickou či sociálně-pedagogickou intervenci.
Trvání projektu: 2020 - 2023

Pages