Publikace
Authors: Linková, Marcela, Cidlinská, Kateřina, Fárová, Nina, Maříková, Hana, Tenglerová, Hana, Vohlídalová, Marta
This document is an outcome of the research project "Analysis of Barriers to and Support Strategy for Gender Equality in Science and Research" implemented in 2017 and 2018 by the Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences as part of the Operational Programm...
Publikace
Authors: Stöckelová, T., T. Virtová
This paper is a case study of the genesis, operation and, in particular, the educationaleffects of a participatory website established and run by students of one of the largestuniversities in the Czech Republic, the purpose of which is to enable students to sharestudy materials,...
Akce
22. 11. 2022
Making universities and research organisations safe for students
NKC - gender a věda připravilo debatu, která ukáže mimo jiné úplně nové statistiky o rozšířenosti sexuálního obtěžování a genderově podmíněného násilí na evropských univerzitách. Aktuální data představí experti a expertky z unikátního evropského projektu UniSAFE, na kterém se NKC...
Publikace
Authors: Fárová, Nina, Cidlinská, Kateřina, Linková, Marcela, Maříková, Hana, Tenglerová, Hana
Jaké jsou pracovní podmínky vědců a vědkyň na českých vysokých školách a výzkumných institucích? S čím jsou čeští vědci a vědkyně nejvíce nespokojeni? Co jim brání v kariérním růstu? Jak se dělá věda ve chvíli, kdy se stanete rodičem?
Akce
13. 10. 2015
SOÚ AV ČR, v.v.i.
Seminář staví na přesvědčení, že klíčovou roli v tom, jak dnes vypadají (společenské) vědy, nemají jen národní a institucionální vědní politiky, ale především výzkumníci a výzkumnice sami – v roli autorů, editorek, recenzentů, členek odborných komisí a panelů. Cílem semináře je d...
Projekt
Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences is one of the seven partners in TEACHENER, a project co-financed by the Erasmus+ strategic partnerships programme of the European Commission, which aims to integrate social sciences and humanities into teaching about energy....
Trvání projektu: 2016 - 2019
Publikace
Authors: Garforth, Lisa, Alice Červinková
Chapter is concerned with times and timings at work in epistemic life-spaces. We divide our attention between trajectories and everyday time. The notion of trajectories draws attention to narrated time – the stories that collective and individual actors tell themselves abou...
Aktualita
Dva roky probíhal projekt s názvem Analýza bariér a strategie podpory rovných příležitostí ve vědě, jehož plnění měly na starosti kolegyně z našeho oddělení NKC – gender a věda. Nyní jsou k dispozici odborné zprávy z výzkumu.
Aktualita
Setkánní ombudsosob na MŠMT
Dne 4. října 2022 uspořádalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spolu s Národním kontaktním centrem — gender a věda Sociologického ústavu AV ČR setkání ombudsosob a dalších lidí, kteří mají na českých vysokých školách na starosti problematiku sexuálního obtěžování a ge...
Publikace
Authors: Vinopal, Jiří
The text summarizes the most important outputs of the public opinion survey aimed on the picture of science among Czech public conducted by Public Opinion Centre of Institute of Sociology of Czech Academy of Sciences in spring 2006. From the public point of view it addresses topi...
Publikace
Authors: Homfray, Šárka
Genderově podmíněné násilí včetně sexuálního obtěžování jsou závažnými problémy, ke kterým dochází i ve vysokoškolském prostředí. Genderově podmíněné násilí má vážné dopady na studijní a pracovní výsledky osob, které jej zažívají, ale i na osoby, které jsou tomuto jednání vystavo...
Publikace
Authors: Nyklová, Blanka, Cidlinská, Kateřina, Fárová, Nina
In this article, we strive to explore what are some of the causes of the scarcity of women researchers in Czech international relations in comparison to the representation of women students in the field. To answer this question, we analysed a set of semi-structured interviews wit...
Publikace
Authors: Cidlinská, Kateřina
Women researchers are underrepresented in almost all research fields. There are disciplinary differences in the phase in which they tend to quit their academic career; in the natural and technical sciences (STEM) it is in the postdoctoral phase, whereas in the social sciences and...

Pages