Sociální sítě, a zejména TikTok, se staly prostředníkem mezi politickými stranami a potenciálními mladými voliči. Svou šanci mimo Andreje Babiše a Aleny Schillerové nově využili i vládní politici jako například premiér Petr Fiala a Marian Jurečka. Sociální antropoložka Marie Heřmanová pro Seznam Zprávy zhodnotila, zda má taková taktika u mladých voličů šanci na úspěch.

Přestože velký dosah příspěvků politiků na sociálních sítích mohou vyvolávat zdání, že mají i skutečný dopad na volební chování, v realitě tomu tak nemusí nutně být. Jako každá skupina voličů, i ti nejmladší mají své volební preference a hodnoty, o které se zajímají a opírají. A popularita jednoho či druhého politika na sociálních sítích rozhodně není ukazatelem toho, že bude i volbou voliče. „Informace ze sociálních sítí jsou vždy jeden střípek voličského chování, které je mnohem komplexnější,“ říká Heřmanová. Pro úspěch na TikToku je potom důležitý ironický odstup. Pokud tento faktor chybí, je třeba mít alespoň dobrý PR tým, který se v prostředí sociálních sítí orientuje a je schopný reagovat na nejnovější trendy.
Jedinečnost TikToku spočívá v principu, jak jednotlivé profily interagují mezi sebou. Zatímco dříve se zobrazoval obsah na základě nějaké interakce, zejména sledování, dnes vše pracuje s algoritmem. „A v tom je TikTok přelomoný, nemusíte tam nikoho sledovat, nemusíte nic dělat, a pořád uvidíte nějaký obsah. Váš první kontakt není nějaký jiný uživatel, ale algoritmus. Ten se pak mění podle toho, jak na něj reagujeme,“ doplňuje antropoložka. Na stejném principu dnes však fungují i všechny ostatní sociální sítě jako Facebook, Instagram, částečně i YouTube.
V případě ANO je podle Heřmanové důležité podotknout, že jejich voličská základna je tradičně mimo sociální sítě, obzvláště mimo TikTok. Prvovoliči nejsou jejich cílovou skupinou, přestože jsou pro ně také důležití. Pokud už mladí sledují například profil Aleny Schillerové, nebudou se nijak významně krýt s těmi, kteří tak dělají jen z tzv. „ironického followingu“. Sledování „cringe“ (obsahu, který navozuje pocit trapnosti za někoho jiného) je poměrně populární a tým okolo Aleny Schillerové si je toho nejspíše dobře vědom.
Z pohledu bezpečnosti je TikTok pod drobnohledem zejména kvůli svým vazbám na čínskou vládu. Je poměrně známé, že na čínské sociální síti probíhá znatelná cenzura obsahu, který se dotýká čínské politiky, zejména Ujgurů. Důkaz o snahách ovlivňovat evropskou politiku skrze TikTok nicméně podle Heřmanové neexistuje – v oblasti bezpečnosti dnes zároveň selhávají všechny sociální sítě a nejde tak jen o problém TikToku. Klíčový pro všechny platformy je totiž výdělek i za cenu snížené ochrany uživatelů.
Vědci / vědkyně
Související publikace
Cultures of Authenticity
2022, Heřmanová, Marie, Skey, Michael, Thurnell-Read, Thomas (eds)