Válka, nemoc či smrt. I taková témata podle expertů patří do školní výuky. Jak vytvořit pro žáky i učitele bezpečné a respektující prostředí, ve kterém mohou sdílet své myšlenky a zkušenosti? V pořadu ČRo Plus vystoupila socioložka Daniela Prokschová.

„Pokud se bavíme například o tématu války, škola má v tomto nezastupitelnou úlohu,“ říká Prokschová. Školní prostředí má sloužit jako bezpečné platforma pro sdílení. Žáci tak mají možnost naučit se argumentovat, respektovat názor druhého a získat perspektivu z jiné sociální bubliny, než je například rodina. Podle socioložky se jedná o přípravu k demokratické participaci, která by v rámci občanské výchovy měla být běžná.
Důležitý je však citlivý přístup v závislosti na věku dětí. V případě tématu násilných událostí nebo války je třeba dbát na to, aby obzvláště na malé děti nebylo přeneseno příliš detailů, které by je mohly traumatizovat. Otevřenost a detabuizace tématu je však prvním krokem. Děti by do konverzace neměly být nuceny. Jde o to vytvořit takové prostředí pro diskuzi, kde bude přirozené sdílet své pocity a dojmy.
„Provedli jsme sadu rozhovorů s pedagogy na středních odborných školách a středních odborných učilištích v rámci Karlovarského a Ústeckého kraje. Osvědčilo se otevírání citlivých a kontroverzních témat skrze skupinovou práci a zároveň reflexi pocitů během té práce,“ prozrazuje Prokschová o své výzkumné praxi. Jako nezbytné se ukázaly metodologie a projekty neziskových organizací, které se zaobírají tématy jakým je rasismus, rovnost, eutnanázie, právo na interrupci a další. Problematické je ale soustředění těchto projektů do větších krajských měst a hlavního města. Do řady škol se tak tyto programy nemají jak dostat.
Celý rozhovor je dostupný na webových stránkách ČRo a streamovacích platformách.
Vědci / vědkyně
Související publikace
Evropská unie v učebnicích občanského vzdělávání: limity, inovace a výzvy
2023, Prokschová, Daniela