Bezhotovostní platby preferují tři čtvrtiny Čechů, většina dává přednost tradiční plastové kartě. Čtvrtina Čechů nosí po kapsách jen drobné a desetina populace hotovost běžně nenosí vůbec. To vyplynulo z projektu Index prosperity, na kterém se spolu s Českou spořitelnou a Evropou v datech podílí i Sociologický ústav AV ČR.

Z posledního průzkumu v rámci tohoto projektu vyplynulo, že 75 % Čechů raději platí kartou než hotovostí. Přestože telefony a chytrá zařízení umožňují platbu virtuální kartou, u 55 % lidí stále převládá obliba fyzických karet. Podle výsledků také mladí lidé ve věku 18–24 let při placení raději sáhnou po mobilní peněžence, jako je například Google Pay nebo Apple Pay. Bankovní převod zůstává pozadu za platbami kartou i při nákupech v online obchodech. Převody a platby na dobírku jsou preferovaným způsobem transakce obzvláště u starších generací. Alternativní způsoby plateb, jako například QR kódy, se v českém prostředí velmi dobře uchytily a doposud tuto možnost využily tři čtvrtiny Čechů.
Mezi evropskými zeměmi přetrvávají velké rozdíly v platebním chování obyvatel při nákupu zboží nebo služeb, jak ukázal výzkum platebních postojů spotřebitelů v eurozóně Evropské centrální banky v roce 2022. „Tato data sice nezahrnují Česko, nicméně do určité míry naznačují, že Češi se svou preferencí používání platebních karet řadí nad evropský průměr. Za celou eurozónu dosahovaly platby kartou v průměru 34 % všech nákupních transakcí spotřebitelů,“ upřesňuje Kamila Fialová, ekonomka ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.
Specifickým případem jsou platby předplatného pro různé streamovací a herní platformy. Mezi nejoblíbenější patří Netflix, Spotify, Skylink, Voyo, ale například i OnlyFans. Předplatné má až 63 % Čechů a využívání těchto platforem roste s příjmem, vzděláním, ale i pracovní aktivitou. Kromě toho na něj mají vliv i věk a přítomnost dětí – mladší lidé a domácnosti s dětmi mají předplatná častěji. Přestože má většina Čechů podle svého názoru dobrý přehled o tom, kolik služeb si předplácí, víc než čtvrtina předplatitelů přiznává, že v minulosti zaplatili za službu, na kterou zapomněli a kterou už využívat nechtěli. Zapomínání na aktivní předplatná není typické pro žádnou konkrétní skupinu. „Jediným faktorem, který se v tomto případě významně projevil, je věk – zapomenout na předplatné je častější mezi mladými lidmi do 29 let. Zdá se však, že zapomnětlivost závisí spíše na osobnostních rysech a dalších individuálních okolnostech, než na takových faktorech jako je vzdělání, příjem nebo složení domácnosti,“ rozvádí ekonomka Kamila Fialová.
Další podrobnosti o výzkumu naleznete zde.
Vědci / vědkyně
Související publikace
Krátkodobá finanční rezerva a finanční odolnost Čechů
2023, Fialová, Kamila, Mysíková, Martina
Dlouhodobá finanční rezerva v českých domácnostech
2023, Fialová, Kamila, Mysíková, Martina
Finanční náročnost bydlení v českých domácnostech
2023, Fialová, Kamila, Mysíková, Martina