Select your language

Škola jako integrační partner

Leontiyeva, Y., Mikešová, R., Tollarová, B., Šimon, M., Čermáková, D. 2021. „Škola jako integrační partner“. Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. (Závěrečná výzkumná zpráva projektu). Available from: https://www.soc.cas.cz/sites/default/files/v4_zaverecna_vyzkumna_zprava.pdf

Download PDF

Projekt Škola jako integrační partner je tříletým aplikačním projektem realizovaným Sociologickým ústavem Akademie věd ČR, v. v. i., vletech 2019 až 2021 aspolufinancovaným se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA 2. Partnerem neboli aplikačním garantem tohoto projektu je hlavní město Praha. Hlavním cílem projektu je nejen zmapovat situaci na základních školách v Praze vzhledem k integraci dětí cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ), ale také vytvořit nástroj pro opakované monitorování situace. Projekt má kromě jiného identifikovat a popsat příklady dobré praxe ve školách při začleňování žáků s OMJ a při komunikaci s jejich rodiči a také identifikovat institucionální a organizační překážky, komunikační problémy a poptávku po různých službách souvisejících s integrací dětí migrantů na základních školách v Praze. Cílem projektu je také zhodnotit dostupnost a využitelnost existujících informačních kanálů a zdrojů v oblasti školství zaměřených na žáky s OMJ.

Hlavní výzkumnou aktivitou naplánovanou v rámci projektu byla realizace tří vln monitorovacího šetření na základních školách v hl. m. Praze. Klíčovými výsledky tohoto projektu jsou závěrečná analytická zpráva a monitorovací nástroj pro zjišťování, včetně technického řešení a návodu na ovládání a také nástroje pro automatizovanou tvorbu stručných reportů. Monitorovací nástroj aplikačnímu garantovi poslouží jako podklad pro opakování monitoringu na základních školách i po skončení projektu. Dalšími výstupy projektu jsou průběžná analytická zpráva odevzdaná aplikačnímu garantovi v roce 2020 a také závěrečná konference realizovaná v listopadu roku 20211. V projektu bylo také naplánováno několik menších doplňkových výzkumných aktivit.

Předkládaná analytická zpráva je jedním z hlavních výstupů projektu a poskytuje podrobnou analýzu výsledků všech výzkumných aktivit realizovaných v průběhu 3 let řešení projektu. Zpráva je zaměřená na popis integrace dětí cizinců a dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Praze se speciálním zaměřením na roli školy jako integračního partnera pro děti i jejich rodiče a také na konkrétní potřeby a problémy jednotlivých škol v oblasti vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny.

Tato zpráva je strukturovaná v souladu s aktivitami realizovanými v rámci projektu a je rozdělená do tří analytických částí. První část je věnována tzv. sekundární analýze a popisu dosavadního stavu poznání. Zde se zaměřujeme na analýzu dostupných statistických dat a také studií zaměřených na děti cizince a žáky s OMJ v hl. m. Praze. Druhá část zprávy se zabývá výsledky monitorovacích šetření realizovaných na pražských základních školách v letech 2019 až 2021 stím, že primární pozornost je věnována druhé vlně šetření realizované ve školním roce 2020/2021. V této části naleznete také podrobný popis metodologického postupu ve všech realizovaných vlnách a také analýzu klíčových zjištění organizovanou podle zkoumaných témat.

Authors

Themes

Migration and Mobility, Social Policy, Public Policy, Education

Photo Gallery

Newsletter

If you are interested in newsletter with news from the world of sociology, leave us your e-mail. We will keep you informed about our new publications and on events that we organize.