Select your language

  • Home
  • Publications
  • Vzdělání a národní identita: klesá význam českého původu s dosaženým vzděláním?

Vzdělání a národní identita: klesá význam českého původu s dosaženým vzděláním?

Vlachová, Klára. 2018. „Vzdělání a národní identita: klesá význam českého původu s dosaženým vzděláním?“. Pp. 169-179 in Dana Hamplová, Tomáš katrňák (eds.). Na vzdělání záleží. Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. ISBN 978-80-7325-457-5.

Národy jsou vnímány jako soubory vzájemně propojených rodin, které mají společné předky, žijí na historickém teritoriu a sdílejí společnou kulturu. Národní identita se utváří v kontrastu s jinými národy a národnostními skupinami. Ekonomicky prosperující země, jako je Česká republika, jsou atraktivní pro cizince - příslušníky jiných národů, kteří na její území přicházejí žít. Po vzniku České republiky v roce 1993 mělo na jejím území podle Českého statistického úřadu povolený pobyt 77 668 cizinců, v současné době se počet legálně pobývajících cizinců blíží půl milionu. Imigrace a dvojí občanství, které umožnil Zákon o státním občanství České republiky účinný od 1. ledna 2014, s sebou přinášejí otázky ohledně národní identity a národní loajality. V současných západních společnostech je původ jako kritérium národní identity méně důležitý pro mladší sekulární městské obyvatelstvo s vyšším vzděláním. Výsledky analýz provedených na datech ISSP 2003 a 2013 ukazují, že to platí i pro Česko. Český původ jako kritérium češství byl nejméně důležitý pro mladší věkovou skupinu od 18 do 35 let, vysokoškolsky vzdělané, bez vyznání a žijící ve městech od 100 000 obyvatel výše. V letech 2003 až 2013 však význam českého původu jako kritérium češství ve všech sociodemografických skupinách včetně vysokoškoláků vzrostl.

Department

Themes

Identity

Newsletter

If you are interested in newsletter with news from the world of sociology, leave us your e-mail. We will keep you informed about our new publications and on events that we organize.