Zvolte jazyk

  • Úvod
  • Projekty
  • Proměna genderových nerovností v českém školství a na trhu práce: dynamika, příčiny a důsledky

Trvání projektu: 2019 - 2021

Kategorie: Projekty

Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a vzdělávacího systému na genderové nerovnosti v dosaženém vzdělání, studijní úspěšnosti a výsledcích na trhu práce, konkrétně platových nerovnostech. Projekt, založený primárně na kvantitativních komparativních analýzách, se zaměří na dopad vzdělávacího systému a podmínek trhu práce na genderové nerovnosti, v případě českých dat pak na specifikum zatím neprozkoumané role rodinného a školního prostředí a kognitivních schopností v genderových nerovnostech ve vzdělávání. Z důvodů úspory finančních nákladů budou využita již existující data z výzkumů Český panel domácností, OECD PIAAC a navazujících šetření PIAAC v ČR, OECD PISA, ISPV a EU Labor Force Surveys.

V roce 2020 bylo zasláno do recenzního řízení pět článků. Jeden z nich se například zabýval otázkou genderových rozdílů ve vzdělanostních drahách v ČR, tři články se týkaly role kulturních a sociálně-psychologických faktorů (jako kulturní kapitál, osobnost a další měkké dovednosti) v procesu vzdělanostních nerovností (vzdělanostní aspirace rodičů, formování kulturního kapitálu rodiny). Pozornost byla věnována také problematice moderujících efektů nekognitivních charakteristik na vzdělanostní výsledky. Řešitelský tým také uspěl v podávání abstraktů na zahraniční konference jako Annual Meeting of the American Sociological Association (ASA) a European Consortium for Sociological Research (ECSR), jejichž konání však bylo zrušeno kvůli epidemiologické situaci.

V roce 2021 byla v prestižních zahraničích časopisech vydána většina dříve podaných článků a některé výsledky projektu byly prezentovány na zahraniční konferenci RC28 v Londýně. Nadále se výzkumný tým věnoval genderovým rozdílům ve vzdělanostních drahách jedinců, genderovým rozdílům v efektu kulturního kapitálu rodiny na vzdělanostní aspirace rodičů, rozdílným volbám vysokoškolského oboru u žen a mužů a efektu rodinných charakteristik na školní výsledky dětí. Projekt ukázal, že genderové rozdíly v efektu rodinných a individuálních charakteristik na vzdělání jedince jsou mnohem jemnější a skryty spíše v mechanismech, jak tyto charakteristiky působí, spíše než ve zjevných rozdílech mezi muži a ženami nebo mezi chlapci a děvčaty.

Hlavní řešitel:

Hlavní řešitel mimo ústav:

  • Michael L. Smith M.A., Ph.D.

Členové řešitelského týmu:

Spoluřešitelé mimo ústav:

  • doc. Ing. Mariola Pytliková, Ph.D.
  • Miroslava Federičová M.A.
  • Alena Bičáková, PhD.

Témata:

Ekonomie, Pohlaví, Mzdy a příjmy, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Zadavatel:

Grantová agentura ČR

Oddělení:

Sociální stratifikace

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.