Trvání projektu: 2019 - 2021
Projekt si klade za cíl zmapovat a vysvětlit měnící se míry a vzorce genderových nerovností ve vzdělávání a na trhu práce v ČR a také v komparativní perspektivě. S využitím nově dostupných dat bude detailně analyzován vliv rodinného zázemí, školního prostředí a vzdělávacího systému na genderové nerovnosti v dosaženém vzdělání, studijní úspěšnosti a výsledcích na trhu práce, konkrétně platových nerovnostech. Projekt, založený primárně na kvantitativních komparativních analýzách, se zaměří na dopad vzdělávacího systému a podmínek trhu práce na genderové nerovnosti, v případě českých dat pak na specifikum zatím neprozkoumané role rodinného a školního prostředí a kognitivních schopností v genderových nerovnostech ve vzdělávání. Z důvodů úspory finančních nákladů budou využita již existující data z výzkumů Český panel domácností, OECD PIAAC a navazujících šetření PIAAC v ČR, OECD PISA, ISPV a EU Labor Force Surveys.
V roce 2020 bylo zasláno do recenzního řízení pět článků. Jeden z nich se například zabýval otázkou genderových rozdílů ve vzdělanostních drahách v ČR, tři články se týkaly role kulturních a sociálně-psychologických faktorů (jako kulturní kapitál, osobnost a další měkké dovednosti) v procesu vzdělanostních nerovností (vzdělanostní aspirace rodičů, formování kulturního kapitálu rodiny). Pozornost byla věnována také problematice moderujících efektů nekognitivních charakteristik na vzdělanostní výsledky. Řešitelský tým také uspěl v podávání abstraktů na zahraniční konference jako Annual Meeting of the American Sociological Association (ASA) a European Consortium for Sociological Research (ECSR), jejichž konání však bylo zrušeno kvůli epidemiologické situaci.
V roce 2021 byla v prestižních zahraničích časopisech vydána většina dříve podaných článků a některé výsledky projektu byly prezentovány na zahraniční konferenci RC28 v Londýně. Nadále se výzkumný tým věnoval genderovým rozdílům ve vzdělanostních drahách jedinců, genderovým rozdílům v efektu kulturního kapitálu rodiny na vzdělanostní aspirace rodičů, rozdílným volbám vysokoškolského oboru u žen a mužů a efektu rodinných charakteristik na školní výsledky dětí. Projekt ukázal, že genderové rozdíly v efektu rodinných a individuálních charakteristik na vzdělání jedince jsou mnohem jemnější a skryty spíše v mechanismech, jak tyto charakteristiky působí, spíše než ve zjevných rozdílech mezi muži a ženami nebo mezi chlapci a děvčaty.
Hlavní řešitel/ka:
Hlavní řešitel/ka mimo ústav:
- Michael L. Smith M.A., Ph.D.
Řešitelský tým:
Spoluřešitelé mimo ústav:
- doc. Ing. Mariola Pytliková, Ph.D.
- Miroslava Federičová M.A.
- Alena Bičáková, PhD.
Témata:
Ekonomie, Gender, Mzdy a příjmy, Sociální nerovnosti, Vzdělání
Zadavatel:
Grantová agentura ČR
Oddělení:
Související publikace
Gender differences in the link between family scholarly culture and parental educational aspirations
2021, Hamplová, Dana, Raudenská, Petra
Individual’s cultural capital: intergenerational transmission, partner effect, or individual merit?
2021, Raudenská, Petra, Bašná, Kristýna.