Zvolte jazyk

Badatelé z Katedry sociologie FF UK a ze Sociologického ústavu AV ČR chtějí odhadnout výsledky voleb z anketních dat. Zprávu spolu s anketní aplikací přineslo několik českých médií (např. Seznam Zprávy, Novinky, Deník N).

Předvolební experiment jako takový není prvním pokusem svého druhu. Už v roce 2014 se o něco podobného v případě prezidentských voleb pokusili statistici Wei Wang a Andrew Gelman spolu s výzkumníky z Microsoftu. A podařilo se: bez reprezentativního vzorku, s převahou respondentů – mužů, mladších a výrazně častěji s dokončeným vysokoškolským vzděláním. „V Česku je situace jiná. Nesoutěží spolu dvě velké strany, ale mnohem více často dost malých stran. To představuje pro metodologii řadu komplikací,“ vysvětlují autoři experimentu, mezi ketrými je i Matouš Pilnáček z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Nemá se jednat o soutěž se zavedenými výzkumnými agenturami, metodologický experiment může pomoci matematicky orientované sociologii. Výsledky budou zveřejněny spolu s uzavřením volebních místností. „Pokud budou dostatečně dobré, otevírá tento experiment obrovské příležitosti pro sociologický výzkum celé řady témat, které je jinak obtížné zkoumat,“ doplňují výzkumníci. Anketu, jejíž vlastní realizaci obstarává agentura NMS Research, můžete vyplnit například zde.

Pilnáček byl také hostem podcastu Českého rozhlasu Vinohradská 12, kde spolu s obyvateli Ledče nad Sázavou komentoval veřejné mínění a volební zvyklosti seniorů.

Vědci / vědkyně

Mgr. Matouš Pilnáček

Oddělení: Centrum pro výzkum veřejného mínění

Zobrazit profil

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.