Trvání projektu: 2023 - 2027
Výzvy spojené s integrací cizinců jsou velmi důležité a aktuální v mnoha společnostech světa. Negativní postoje k cizincům jsou spojeny se sociálními problémy jako je rasismus, diskriminace, sociální vyloučení, kriminalita a extremismus. Hlavním cílem tohoto projektu je zkoumat vliv vzdělávání a třídního/školního prostředí na rozvoj postojů k cizincům. Literatura o liberalizačním účinku vzdělávání rozlišuje tři kauzální mechanismy: zlepšování kognitivních schopností, osvojování liberálních hodnot a získávání pocitu, že má jedinec život pod kontrolou. Cílem projektu je testovat všechny tři kauzální mechanismy na panelových datech, která budou sebrána průběžně během čtyř let na reprezentativním vzorku středních škol.
Na podzim 2023 byla realizována první vlna sběru dat mezi žáky a žákyněmi prvních ročníků střední škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Celkem se do výzkumu zapojilo 249 škol a více než 24 000 žáků a žákyň z celé České republiky. Střední školy zařazené do výzkumu byly vybrány prostým náhodným výběrem. Velikost vzorku, různorodé zastoupení studijních oborů a longitudinální charakter činí tento výzkum v českém prostředí jedinečným. V roce 2024 proběhla analýza dat z první vlny, bylo publikováno několik odborných publikací a vznikla výzkumná zpráva s výsledky z první vlny. Na podzim 2024 proběhla druhá vlna sběru dat, které se zúčastnilo 239 škol a více než 20 000 žáků a žákyň. V roce 2025 probíhá analýza dat z druhé vlny, vznikají další publikaci a rovněž probíhá příprava třetí vlny sběru dat.
Výzkumný tým sídlí v ul. Pštrossova, Praha 1.
Hlavní řešitel/ka:
Řešitelský tým:
Témata:
Mezilidské vztahy, Občanská společnost, Sociální nerovnosti, Vzdělání
Zadavatel:
Grantová agentura ČR
Oddělení:
Související publikace
The role of empathy in support for inclusive education
2024, Kudrnáč, Aleš, Bocskor, Ákos, Hanzlová, Radka
Developing critical thinking test for adolescents: A validity and reliability study from the Czech Republic
2024, Hanzlová, Radka, Kudrnáč, Aleš
Výzkumná zpráva z první vlny sběru dat (České panelové šetření středoškoláků)
2024, Aleš Kudrnáč, Markéta Spitzerová, Radka Hanzlová, Ivan Petrúšek, Katarína Aslan, Ákos Bocskor