Trvání projektu: 2007 - 2010
Cílem projektu je doložení hypotézy “hodnotové mezery”. V jejím pojetí se další posilování systému sociální stratifikace v ČR bude odehrávat spíše ve smyslu krystalizace normativního subsystému (hodnot a norem), než ve smyslu krystalizace jeho objektivní dimenze (procesu utváření sociálních nerovností). Dřívější výzkumy provedené hlavním řešitelem a jeho týmem prokázaly, že systém sociální stratifikace v ČR prošel třemi hlavními vývojovými fázemi. Každá z nich se ovšem vyznačovala odlišnou dynamikou vývoje subjektivní a objektivní dimenze. Na základě sekundárních analýz a především pak nového komparativního šetření z roku 2009 bude možné doložit předpoklad řešitelského týmu, že zatímco ekonomická transformace byla již téměř završena, transformace hodnotového systému zdaleka nedosáhla stádia přijetí výkonových principů. Toto napětí ve stratifikačním systému se pak opodstatněně jeví být příčinou velkého množství sociálních a politických jevů: všeobecně negativních postojů k ekonomickým elitám, přetrvávající silné role sociálních sítí, bující korupce a v neposlední řadě pak narušeným vnímáním legitimního dosahování úspěchu v životě, a to nejen u dospělé populace, ale i u nastupujících generací.
Hlavní řešitel:
Zadavatel:
Grantová agentura ČR
Oddělení:
Související publikace:
Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003
Témata:
Macro-Micro Linkages and the Role of Mechanisms in Social Stratification Research
Témata:
The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003
Témata:
The Inequality of Participation: Re-examining the Role of Social Stratification and Post-Communism on Political Participation in Europe
Témata:
Restratifikace české politiky. Vývoj třídně podmíněného volebního chování v České republice v letech 1992–2010
Témata:
Kontinuita a změna přesvědčení o distributivní spravedlnosti v České republice v letech 1991 až 2009
Témata:
S Natalií Simonovou o investicích do vzdělání dětí
Témata:
Conceptual and methodological innovations in the research of educational inequalities
Témata:
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Témata:
Determinanty přechodu na vysokou školu v České republice
Témata:
Vzdělávací systém – pro někoho akcelerátor, pro někoho brzda (editorial)
Témata:
Výzkumy funkční gramotnosti dospělých – SIALS a PIAAC
Témata:
Sociologie vzdělání - tentokrát optikou praxe (editorial)
Témata:
Proměny v mezigeneračním přenosu dosaženého vzdělání v České republice v historické perspektivě
Témata:
Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu
Témata:
Intergenerační vzdělanostní fl uidita a její vývoj v České republice v letech 1990 až 2009
Témata:
Reproduction of educational inequality in the Czech Republic after the Velvet Revolution in the European context
Témata:
Mezigenerační vzdělanostní fluidita a návrat k sociálnímu kapitálu
Témata:
Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti
Témata: