Trvání projektu: 2007 - 2010
Cílem projektu je doložení hypotézy “hodnotové mezery”. V jejím pojetí se další posilování systému sociální stratifikace v ČR bude odehrávat spíše ve smyslu krystalizace normativního subsystému (hodnot a norem), než ve smyslu krystalizace jeho objektivní dimenze (procesu utváření sociálních nerovností). Dřívější výzkumy provedené hlavním řešitelem a jeho týmem prokázaly, že systém sociální stratifikace v ČR prošel třemi hlavními vývojovými fázemi. Každá z nich se ovšem vyznačovala odlišnou dynamikou vývoje subjektivní a objektivní dimenze. Na základě sekundárních analýz a především pak nového komparativního šetření z roku 2009 bude možné doložit předpoklad řešitelského týmu, že zatímco ekonomická transformace byla již téměř završena, transformace hodnotového systému zdaleka nedosáhla stádia přijetí výkonových principů. Toto napětí ve stratifikačním systému se pak opodstatněně jeví být příčinou velkého množství sociálních a politických jevů: všeobecně negativních postojů k ekonomickým elitám, přetrvávající silné role sociálních sítí, bující korupce a v neposlední řadě pak narušeným vnímáním legitimního dosahování úspěchu v životě, a to nejen u dospělé populace, ale i u nastupujících generací.
Hlavní řešitel/ka:
Zadavatel:
Grantová agentura ČR
Oddělení:
Související publikace
Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003
2008, Matějů, Petr, Michael L. Smith, Josef Basl
Macro-Micro Linkages and the Role of Mechanisms in Social Stratification Research
2008, Veselý, Arnošt, Michael L. Smith
Restratifikace české politiky. Vývoj třídně podmíněného volebního chování v České republice v letech 1992–2010
2011, Smith, Michael L., Petr Matějů
Kontinuita a změna přesvědčení o distributivní spravedlnosti v České republice v letech 1991 až 2009
2012, Matějů, Petr, Michael L. Smith
Conceptual and methodological innovations in the research of educational inequalities
2011, Simonová, Natalie, Tomáš Katrňák
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
2012, Konečný, Tomáš, Josef Basl, Jan Mysliveček, Natalie Simonová
Determinanty přechodu na vysokou školu v České republice
2009, Simonová, Natalie, Petr Soukup
Vzdělávací systém – pro někoho akcelerátor, pro někoho brzda (editorial)
2009, Simonová, Natalie
Sociologie vzdělání - tentokrát optikou praxe (editorial)
2010, Simonová, Natalie
Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu
2009, Simonová, Natalie, Petr Soukup
Intergenerační vzdělanostní fl uidita a její vývoj v České republice v letech 1990 až 2009
2011, Katrňák, Tomáš, Natalie Simonová
Reproduction of educational inequality in the Czech Republic after the Velvet Revolution in the European context
2009, Simonová, Natalie, Petr Soukup
Mezigenerační vzdělanostní fluidita a návrat k sociálnímu kapitálu
2010, Katrňák, Tomáš, Natalie Simonová