Project Duration: 2007 - 2010
The project aims at corroborating the “value lag hypothesis,” according which further consolidation of the social stratification system in the Czech Republic will depend more on the crystallization of its normative background (values and norms) rather than on development in its objective dimension (inequality). Prior research carried out by the principal investigator and his team shows that the social stratification system in the Czech Republic has gone through three key phases, with each phase involving different dynamics in its objective and subjective dimensions. Both the secondary data analysis and new comparative survey planned to be carried out in 2009 will be used to assess the validity of the assumption that while the economic transition has almost reached completion, the ‘value transition’ towards a system of meritocratic beliefs has not. This tension in the stratification system may be the underlying cause of a wide range of significant social and political phenomena, such as widespread negative attitudes towards economic elites, the continued strong role of reciprocity networks, rampant corruption, and eroded patterns of beliefs about life-success among both the adult population and adolescents.
Principal Investigator:
Contracting authority:
Grant Agency of the Czech Republic
Department:
Related Publications:
Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003
Topics:
Macro-Micro Linkages and the Role of Mechanisms in Social Stratification Research
Topics:
The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003
Topics:
The Inequality of Participation: Re-examining the Role of Social Stratification and Post-Communism on Political Participation in Europe
Topics:
Restratifikace české politiky. Vývoj třídně podmíněného volebního chování v České republice v letech 1992–2010
Topics:
Kontinuita a změna přesvědčení o distributivní spravedlnosti v České republice v letech 1991 až 2009
Topics:
S Natalií Simonovou o investicích do vzdělání dětí
Topics:
Conceptual and methodological innovations in the research of educational inequalities
Topics:
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Topics:
Determinanty přechodu na vysokou školu v České republice
Topics:
Vzdělávací systém – pro někoho akcelerátor, pro někoho brzda (editorial)
Topics:
Výzkumy funkční gramotnosti dospělých – SIALS a PIAAC
Topics:
Sociologie vzdělání - tentokrát optikou praxe (editorial)
Topics:
Proměny v mezigeneračním přenosu dosaženého vzdělání v České republice v historické perspektivě
Topics:
Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu
Topics:
Intergenerační vzdělanostní fl uidita a její vývoj v České republice v letech 1990 až 2009
Topics:
Reproduction of educational inequality in the Czech Republic after the Velvet Revolution in the European context
Topics:
Mezigenerační vzdělanostní fluidita a návrat k sociálnímu kapitálu
Topics:
Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti
Topics: