Project Duration: 2007 - 2010
The project aims at corroborating the “value lag hypothesis,” according which further consolidation of the social stratification system in the Czech Republic will depend more on the crystallization of its normative background (values and norms) rather than on development in its objective dimension (inequality). Prior research carried out by the principal investigator and his team shows that the social stratification system in the Czech Republic has gone through three key phases, with each phase involving different dynamics in its objective and subjective dimensions. Both the secondary data analysis and new comparative survey planned to be carried out in 2009 will be used to assess the validity of the assumption that while the economic transition has almost reached completion, the ‘value transition’ towards a system of meritocratic beliefs has not. This tension in the stratification system may be the underlying cause of a wide range of significant social and political phenomena, such as widespread negative attitudes towards economic elites, the continued strong role of reciprocity networks, rampant corruption, and eroded patterns of beliefs about life-success among both the adult population and adolescents.
Principal Investigator:
Contracting authority:
Grant Agency of the Czech Republic
Department:
Related Publications:
Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003
Themes: socialninerovnosti, transformace, vzdelani
Macro-Micro Linkages and the Role of Mechanisms in Social Stratification Research
Themes: socialninerovnosti
The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003
Themes: socialninerovnosti, vzdelani
The Inequality of Participation: Re-examining the Role of Social Stratification and Post-Communism on Political Participation in Europe
Themes: politikaapostojekpolitice, socialninerovnosti, transformace
Restratifikace české politiky. Vývoj třídně podmíněného volebního chování v České republice v letech 1992–2010
Themes: socialninerovnosti, volbyavolebnivyzkumy
Kontinuita a změna přesvědčení o distributivní spravedlnosti v České republice v letech 1991 až 2009
Themes: socialninerovnosti
S Natalií Simonovou o investicích do vzdělání dětí
Themes: socialninerovnosti, vzdelani
Conceptual and methodological innovations in the research of educational inequalities
Themes: metodologievyzkumu, socialninerovnosti, vzdelani
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Themes: vzdelani
Determinanty přechodu na vysokou školu v České republice
Themes: prace, socialnipolitika, vzdelani
Vzdělávací systém – pro někoho akcelerátor, pro někoho brzda (editorial)
Themes: socialninerovnosti, vzdelani
Výzkumy funkční gramotnosti dospělých – SIALS a PIAAC
Themes: socialninerovnosti, sociologickadata, vzdelani
Sociologie vzdělání - tentokrát optikou praxe (editorial)
Themes: socialninerovnosti, vzdelani
Proměny v mezigeneračním přenosu dosaženého vzdělání v České republice v historické perspektivě
Themes: mezigeneracnivztahy, socialninerovnosti, vzdelani
Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu
Themes: mezigeneracnivztahy, socialninerovnosti, vzdelani
Intergenerační vzdělanostní fl uidita a její vývoj v České republice v letech 1990 až 2009
Themes: mezigeneracnivztahy, socialninerovnosti, vzdelani
Reproduction of educational inequality in the Czech Republic after the Velvet Revolution in the European context
Themes: mezigeneracnivztahy, socialninerovnosti, vzdelani
Mezigenerační vzdělanostní fluidita a návrat k sociálnímu kapitálu
Themes: mezigeneracnivztahy, migraceamobilita, socialnikapital, vzdelani
Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti
Themes: socialninerovnosti, vzdelani