Trvání projektu: 2014 - 2017
Cílem projektu bylo vytvořit mentoringové schéma pro začínající vědkyně (Ph.D., postdoc), které by je podporovalo v rozjezdu vědecké kariéry. Projekt reagoval na dlouhodobý negativní trend rostoucího nepoměru mezi podílem studentek a absolventek vysokých škol, včetně doktorských programů, a od roku 2001 stagnujícího podílu žen ve vědecké populaci. Vzhledem ke snaze projektu vycházet maximálně vstříc potřebám a preferencím jeho cílové skupiny (pro tento účel byla v prvním roce provedena dotazníková sonda) byl projekt otevřen pro ženy i muže působící v doktorské a postdoktorské fázi na jakékoli české veřejné výzkumné instituci a vysoké škole v jakémkoli oboru. Během 3 ročníků (včetně pilotního) program pomohl 126 začínajícím vědkyním a 38 začínajícím vědcům s identifikací vlastních kariérních cílů a s jejich následným dosahováním prostřednictvím spolupráce s mentory a ostatními mentees a organizací workshopů zaměřených na témata vybraná účastnicemi a účastníky programu. Mentees hodnotili program jako přínosný, zejména v oblasti ujasnění si krátkodobých cílů i dlouhodobých ambicí, usnadnění orientace ve vědeckém kariérním systému, navázání profesně relevantních kontaktů s „vrstevníky“ i zkušenějšími vědkyněmi a vědci a rozšíření možností uplatnění ve vědě. Projekt umožnil plnohodnotné zapojení NKC – gender a věda jakožto první české instituce do evropské sítě mentoringových programů ve vědě eument-net (European Network of Mentoring Programmes for the Advancement of Equal Opportunities and Cultural and Institutional Change in Academia and Research), čímž přispěl k rozvoji mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji a zvýšil potenciál zapojení dalších českých institucí do této sítě. Zapojení dalších českých institucí bude podporováno i díky tomu, že členka projektového týmu byla zvolena předsedkyní této sítě.
Hlavní řešitel:
Členové řešitelského týmu:
- Mgr. Kateřina Cidlinská
- Mgr. Martina Fucimanová
Témata:
Evropská unie, Pohlaví, Sociologie vědy
Zadavatel:
Ministerský projekt
Související publikace:
How not to scare off women: different needs of female early-stage researchers in STEM and SSH fields and the implications for support measures
Témata: gender, identita, sociologievedy, vzdelani
Mentoring: beyond the manuals
Témata: gender
Typ publikace: odbornaknihamonografie
Mentoring: co v příručkách nenajdete
Témata: gender
Typ publikace: odbornaknihamonografie