Trvání projektu: 2023 - 2026
V českém prostředí unikátní projekt se věnuje tématu vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka v základních a středních školách. Podpora jazykových kompetencí cizinců je považována za klíčovou součást úspěšné integrace a nezbytnou podmínku k využití jejich vzdělanostního potenciálu.
Cílem projektu je zaprvé zjistit, jaká je aktuálnı́ situace, identifikovat hlavnı́ bariéry jazykové přípravy žáků cizinců v základních a středních školách, navrhnout opatřenı́ k jejich odstranění, a upozornit na příležitosti systému a možnosti jejich podpory. Projekt si dále klade za cíl zjistit, jaké existují překážky při přestupu cizinců ze základní na střední školu. V neposlední řadě chceme identifikovat a porovnat důvody předčasného ukončování středoškolského vzdělání u českých žáků a žáků cizinců.
Řešení projektu poskytne decizní sféře nové informace a poznatky k nastavení vzdělávací politiky ve vztahu k integraci cizinců.
Aplikačním garantem projektu je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Na projektu spolupracuje Sociologický ústav s neziskovou organizací Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty a s Filosofickou fakultou Univerzity Karlovy.
2023
Projekt byl zahájen v září 2023. Na začátku se řešitelský tým zaměřil na sekundární analýzu dostupných dat, kdy byla shromážděna nová data o žácích s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, studujících v základních a středních školách v Česku, a další data z výzkumů věnujících se vzdělávání žáků. Ke konci roku proběhly ve spolupráci s MŠMT přípravy na dotazníkové šetření v pěti krajích (Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Olomoucký kraj, Praha, Pardubický kraj), jehož cílem bylo poskytnout přehled o počtu žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka v základních školách a o způsobu jejich podpory.
2024
V březnu 2024 jsme zahájili online dotazníkové šetření základních škol v pěti krajích ČR se zaměřením na žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka a na jejich podporu ve školách. Zároveň jsme realizovali případové studie a hloubkové rozhovory se zástupci škol v dalších krajích. Zaměřili jsme se též na téma přechodu těchto žáků ze základních na střední školy. Prostřednictvím analýzy sekundárních dat jsme zkoumali dostupnost škol určených k bezplatné jazykové přípravě ve vybraných krajích a též nabídku studijních programů a kurzů češtiny jako druhého/cizího jazyka pro učitele realizované vysokými školami. Výsledky výzkumu jsou včetně doporučení shrnuty v Průběžné výzkumné zprávě Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách.
Hlavní řešitel/ka:
Řešitelský tým:
Spoluřešitelé mimo ústav:
- Mgr. Andrea Krchová
- Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.
- Mgr. Yvona Kostelecká, Ph.D.
Témata:
Migrace a mobilita, Vzdělání
Zadavatel:
Technologická agentura ČR
Oddělení:
Související publikace
Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách. Průběžná výzkumná zpráva
2024, Mikešová, R., B. Tollarová, M. Šimon, J. Stachová, Y. Kostelecká, O. Zhmurko, A. Krchová, Y. Leontiyeva
Připojené soubory
- 2024tacrsigmaprubezna-zprava0403smallfinal.pdf (pdf, 2.39 MB)