Zvolte jazyk

  • Úvod
  • Projekty
  • Vzdělávání cizinců ve školách a jeho dopad na úspěšné začlenění do české společnosti

Trvání projektu: 2023 - 2026

Kategorie: Projekty

V českém prostředí unikátní projekt se věnuje tématu vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka v základních a středních školách. Podpora jazykových kompetencí cizinců je považována za klíčovou součást úspěšné integrace a nezbytnou podmínku k využití jejich vzdělanostního potenciálu.

Cílem projektu je zaprvé zjistit, jaká je aktuálnı́ situace, identifikovat hlavnı́ bariéry jazykové přípravy žáků cizinců v základních a středních školách, navrhnout opatřenı́ k jejich odstranění, a upozornit na příležitosti systému a možnosti jejich podpory. Projekt si dále klade za cíl zjistit, jaké existují překážky při přestupu cizinců ze základní na střední školu. V neposlední řadě chceme identifikovat a porovnat důvody předčasného ukončování středoškolského vzdělání u českých žáků a žáků cizinců.

Řešení projektu poskytne decizní sféře nové informace a poznatky k nastavení vzdělávací politiky ve vztahu k integraci cizinců.

Aplikačním garantem projektu je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Na projektu spolupracuje Sociologický ústav s neziskovou organizací Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty a s Filosofickou fakultou Univerzity Karlovy.

2023

Projekt byl zahájen v září 2023. Na začátku se řešitelský tým zaměřil na sekundární analýzu dostupných dat, kdy byla shromážděna nová data o žácích s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, studujících v základních a středních školách v Česku, a další data z výzkumů věnujících se vzdělávání žáků. Ke konci roku proběhly ve spolupráci s MŠMT přípravy na dotazníkové šetření v pěti krajích (Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Olomoucký kraj, Praha, Pardubický kraj), jehož cílem bylo poskytnout přehled o počtu žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka v základních školách a o způsobu jejich podpory. 

2024

V březnu 2024 jsme zahájili online dotazníkové šetření základních škol v pěti krajích ČR se zaměřením na žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka a na jejich podporu ve školách. Zároveň jsme realizovali případové studie a hloubkové rozhovory se zástupci škol v dalších krajích. Zaměřili jsme se též na téma přechodu těchto žáků ze základních na střední školy. Prostřednictvím analýzy sekundárních dat jsme zkoumali dostupnost škol určených k bezplatné jazykové přípravě ve vybraných krajích a též nabídku studijních programů a kurzů češtiny jako druhého/cizího jazyka pro učitele realizované vysokými školami. Výsledky výzkumu jsou včetně doporučení shrnuty v Průběžné výzkumné zprávě Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách.  

Hlavní řešitel/ka:

Řešitelský tým:

Spoluřešitelé mimo ústav:

  • Mgr. Andrea Krchová
  • Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.
  • Mgr. Yvona Kostelecká, Ph.D.

Témata:

Migrace a mobilita, Vzdělání

Zadavatel:

Technologická agentura ČR

Oddělení:

Lokální a regionální studia

Související publikace

Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách. Průběžná výzkumná zpráva

Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách. Průběžná výzkumná zpráva

2024, Mikešová, R., B. Tollarová, M. Šimon, J. Stachová, Y. Kostelecká, O. Zhmurko, A. Krchová, Y. Leontiyeva

Zobrazit publikaci

Připojené soubory

Fotogalerie

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.