Zvolte jazyk

  • Úvod
  • Projekty
  • Ekonomické, sociální a kulturní zdroje vzdělanostních nerovností a determinanty životního úspěchu: první fáze longitudinálního výzkumu

Trvání projektu: 2002 - 2004

Kategorie: Projekty

Český vzdělávací systém patří k nejvíce selektivním systémům a sociální nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání patří k největším ve vyspělých zemích (OECD). Nedávno provedené analýzy ukázaly, že vývoj po roce 1989 nevedl v tomto směru k výrazné změně k lepšímu, spíše naopak. Mezinárodní srovnávací výzkumy ukazují, že kořeny vzdělanostních nerovností jsou v České republice vrostlé hluboko do struktury vzdělávacího systému i do sociální struktury české společnosti. Hlavním cílem projektu je identifikovat zdroje reprodukce vzdělanostních a ekonomických nerovností v České republice a vysvětlit princip jejich fungování. K dosažení těchto cílů se navrhuje založit panel pro dlouhodobý longitudinální výzkumný projekt sledující životní dráhu zhruba 10.000 žáků ve věku 15 – 16 let. Pro založení tohoto panelu jsou neobyčejně příznivé podmínky, neboť v roce 2003 bude v České republice v rámci mezinárodního projektu PISA uskutečněn výzkum schopností a dovedností cca 10.000 žáků ve věku 15 – 16 let. V rámci projektu budou provedena dodatečná šetření rodičů i samotných žáků. Kromě monografie „Kořeny vzdělanostních nerovností a životního úspěchu v České republice“ bude na konci projektu k dispozici datový soubor připravený pro další sledování této generace v letech 2006 – 2009. Výsledky projektu budou využity jak v akademické a veřejné diskusi na téma vzdělanostních a ekonomických nerovností, tak při přípravě ucelené a konzistentní reformy vzdělávacího systému, včetně jeho financování.

Mezinárodní srovnávací výzkumy vzdělávacích systémů a nerovností v přístupu ke vzdělání ukazují, že kořeny vzdělanostních nerovností jsou v České republice vrostlé hluboko do struktury vzdělávacího systému i do sociální struktury české společnosti. Projekt vycházel z hypotézy, podle které struktura vzdělávacího systému (existence "slepých uliček", příliš časná volba typu vzdělávací dráhy) a relativní uzavřenost vyšších stupňů školského systému (zejména terciárního vzdělávání) posiluje význam sociálního původu již ve formování vzdělanostních aspirací, v rozhodování o typu "vzdělávací kariéry", ve vnímání žáka ze strany učitelů a vrstevníků, v motivacích žáků pokoušet se o přechod k vyšším stupňům vzdělání a dokonce i v uplatnitelnosti vzdělání a jeho ekonomickém zhodnocení na trhu práce. Hlavním cílem tohoto projektu bylo tedy identifikovat příčiny reprodukce vzdělanostních a ekonomických nerovností v České republice a vysvětlit princip jejich fungování. K dosažení těchto cílů byl založen panel pro dlouhodobý longitudinální výzkumný projekt, sledující životní dráhu žáků. Pro založení tohoto panelu byly v roce 2003 neobyčejně příznivé podmínky, neboť v tomto roce byl v ČR v rámci mezinárodního projektu PISA (Programme for International Student Assessment) organizovaném OECD uskutečněn výzkum schopností a dovedností cca 10 tisíc žáků ve věku 15 až 16 let. V rámci projektu byla rovněž provedena dodatečná šetření rodičů i samotných žáků. Výsledky projektu byly plánovány jakožto využitelné nejen v akademické a veřejné diskusi na téma vzdělanostních a ekonomických nerovností, ale i při přípravě ucelené a konzistentní reformy vzdělávacího systému, včetně jeho financování.

V roce 2003 tedy zahájilo oddělení Sociologie vzdělání a stratifikace Sociologického ústavu AV ČR ve spolupráci s dalšími institucemi v České republice současně s výzkumem PISA, zaměřeným na mezinárodní srovnání znalostí patnáctiletých žáků v oblasti matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti, také projekt PISA-L (PISA-Longitudinal). Výzkum PISA-L je koncipován jako longitudinální a skupinu respondentů tvořili v roce 2003 nejen patnáctiletí žáci ze základních a středních škol, ale také jejich rodiče. Dotazník pro rodiče byl zaměřen na ekonomické, sociální a kulturní stránky sociálního původu žáka (profese, příjmy, životní úroveň, kulturní aktivity, sociální kontakty, atd.), na mobilitní dráhu rodičů, na jejich hodnotové orientace a jejich představy o budoucnosti dítěte. Dotazník žáka zrcadlovým způsobem zjišťoval hodnotové orientace a životní plány tak, aby bylo možné zjistit míru mezigeneračního transferu hodnot a vzorců životního úspěchu. Data získaná v rámci PISA-L je možno podrobit komparaci s vybranými zeměmi, které realizují podobný projekt (např. Dánsko, Kanada).

 

Dotazníky k výzkumu PISA-L a PISA jsou k dispozici na webových stránkách oddělení Sociologie vzdělání a stratifikace Sociologického ústavu AV ČR (www.stratif.cz). Kromě toho jsou vybrané problémy řešené s využitím sebraných dat obsaženy v monografii "(Ne)rovné šance na vzdělání", která vychází v nakladatelsví Academia na počátku roku 2006. Longitudinální projekt PISA-L zatím samozřejmě zachytil počátek vzdělávací dráhy (tj. nanejvýš přechod mezi základní a střední školou), což determinovalo pole otázek, na které můžeme již dnes ve zmíněné knize odpovědět. V současné době je k dispozici rovněž soubor dat připravený pro další sledování vybrané generace v letech 2006 až 2009.

Hlavní řešitel:

  • prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D.

Členové řešitelského týmu:

  • Ing. Daniel Münich (Národohospodářský ústav AV ČR)

Témata:

Vzdělání

Zadavatel:

Grantová agentura ČR

Oddělení:

Hodnotové orientace ve společnosti

Související publikace:

Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003

Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003 Stať se zabývá vývojem vzdělanostních asp…

Témata: socialninerovnosti, transformace, vzdelani

Typ publikace: impaktovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Kde se vzala nová ekonomická elita?

Kde se vzala nová ekonomická elita? … Témata: Elity …

Témata: elity

Typ publikace: nerecenzovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Vzdělání - nedostatkové zboží včera, dnes i zítra

Vzdělání - nedostatkové zboží včera, dnes i zítra … Témata: Vzdělá…

Témata: vzdelani

Typ publikace: nerecenzovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Has Participation in Higher Education Widened after the Demise of Communism?

Has Participation in Higher Education Widened after the Demise of Communism? The primary aim of the paper is to compare the development of inequality in access to …

Témata: socialninerovnosti, transformace, vzdelani

Typ publikace: kapitolavkonferencnimsborniku

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

The Evolution of Educational Inequalities in the Czech Republic after 1989

The Evolution of Educational Inequalities in the Czech Republic after 1989 This article deals with the evolution of inequalities in access to tertiary education in…

Témata: socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: impaktovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Nerovnosti v přístupu ke vzdělání

Nerovnosti v přístupu ke vzdělání … Témata: Sociální nerovnosti, Vzd…

Témata: socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: popularizacniclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

W. Hutmacher, D. Cochrane, N. Bottani (eds.): In Pursuit of Equity in Education: Using International Indicators to Compare Equity Policies

W. Hutmacher, D. Cochrane, N. Bottani (eds.): In Pursuit of Equity in Education: Using International Indicators to Compare Equity Policies The book addresses the i…

Témata: socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: recenzepublikace

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině

Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině Kniha Tomáše Katrňáka navazuje na výzkum vzdělanostních ner…

Témata: mezigeneracnivztahy, socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: recenzepublikace

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Theory and Practice in the Analysis of Longitudinal Data: (QMSS Workshop/Seminar)

Theory and Practice in the Analysis of Longitudinal Data: (QMSS Workshop/Seminar) From August 19 to August 27, 2004, the University of Southampton, U.K., became th…

Témata: metodologievyzkumu

Typ publikace: jinapublikace

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Czech Higher Education Still at the Crossroads

Czech Higher Education Still at the Crossroads The paper addresses the development of higher education in the Czech Republic after 1989, with a special emphasis to…

Témata: verejnapolitika, vzdelani

Typ publikace: impaktovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Transition to University under Communism and after Its Demise. The Role of Socio-economic Background in the Transition between Secondary and Tertiary Education in the Czech Republic 1948-1998

Transition to University under Communism and after Its Demise. The Role of Socio-economic Background in the Transition between Secondary and Tertiary Education in the Czech Republic 1948-1998 …

Témata: socialninerovnosti, transformace, vzdelani

Typ publikace: impaktovanyclanek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Strukturální determinace růstu nerovností. Strukturální reformy a dostupnost vysokoškolského vzdělání v České republice

Strukturální determinace růstu nerovností. Strukturální reformy a dostupnost vysokoškolského vzdělání v České republice Práce se zabývá vývojem vy…

Témata: socialninerovnosti, transformace, vzdelani

Typ publikace: odbornaknihamonografie

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Dlouhodobý vývoj nerovností v šancích na získání vysokoškolského vzdělání

Dlouhodobý vývoj nerovností v šancích na získání vysokoškolského vzdělání Kapitola si klade za cíl zjistit základní trendy ve vývoji nerovností v…

Témata: socialninerovnosti, transformace, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Vzdělanostní nerovnosti a vzdělanostní mobilita v období socialismu

Vzdělanostní nerovnosti a vzdělanostní mobilita v období socialismu V této kapitole jsem se snažila co nejúplněji shrnout dosavadní zjištění o charakt…

Témata: migraceamobilita, socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

(Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice

(Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice Monografie pojednává o nejdůležitějších aspektech formování vzdělanostní…

Témata: socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: odbornaknihamonografie

Oddělení: Hodnotové orientace ve společnosti

Číst dále …

Koncepty a indikátory sociální koheze - východiska empirických výzkumů

Koncepty a indikátory sociální koheze - východiska empirických výzkumů V této stati jsou diskutována různá sociologická pojetí sociální koheze a jí…

Témata: duverasocialnikoheze, metodologievyzkumu

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Hodnotové orientace ve společnosti

Číst dále …

Vybrané výsledky výzkumu akademických pracovníků veřejných vysokých škol

Vybrané výsledky výzkumu akademických pracovníků veřejných vysokých škol Autoři podrobili analýze výsledky výzkumu akademických pracovníků. Ukáza…

Témata: sociologickadata, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Hlavní výsledky z výzkumů veřejného mínění

Hlavní výsledky z výzkumů veřejného mínění Autor podrobil analýze výzkumy veřejného mínění provedené na celé dospělé populaci v roce 2004. Uká…

Témata: verejnemineni, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Výzkum studentů prvních ročníků vysokých škol v České republice

Výzkum studentů prvních ročníků vysokých škol v České republice Kapitola shrnuje výsledky výzkumu studentů prvních ročníků vysokých škol „Stud…

Témata: hodnotoveorientace, sociologickadata, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Investiční princip financování v reformách českého vysokého školství

Investiční princip financování v reformách českého vysokého školství Kapitola je analýzou vývoje reforem vysokého školství v České republice od ro…

Témata: socialninerovnosti, vzdelani

Typ publikace: kapitolavknizemonografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.