Matějů, Petr, Blanka Řeháková, Natalie Simonová. 2004. „Has Participation in Higher Education Widened after the Demise of Communism?“. Pp. 1-16 in Růžička, R., J. H. Ballantine, J. A. Ruiz San Román. Key Contexts for Education and Democracy in Globalising Societies. Praha: Agentura Action. ISBN 80-86742-05-9.
The primary aim of the paper is to compare the development of inequality in access to higher education during the communist and post-communist regimes by testing hypotheses about the effects of economic and cultural dimensions of socio-economic background and gender on the odds of making the transition between secondary and tertiary education.
Prvořadým cílem této studie je porovnání vývoje nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání v komunistických a postkomunistických režimech na základě ověření hypotéz o vlivu ekonomických a kulturních aspektů socioekonomického prostředí a genderu na pravděpodobnost přechodu ze sekundárního na terciární vzdělání.
Autoři
- prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D.
- RNDr. Blanka Řeháková, CSc.
- PhDr. Natalie Simonová, Ph.D.
Oddělení
Témata
Sociální nerovnosti, Transformace, Vzdělání