Zvolte jazyk

Trvání projektu: 2019 - 2021

Kategorie: Projekty

Projekt Škola jako integrační partner (INTEGRÁČEK) se zaměřuje na vzdělávání a situaci dětí cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na základních školách v Praze.
 

Cílem projektu je:

  • zmapovat integraci dětí s OMJ na pražských školách,
  • shromáždit příklady dobré praxe, 
  • identifikovat problematické oblasti na straně škol, rodičů a žáků,
  • navrhnout a odzkoušet nástroj na monitoring vzdělávání dětí s OMJ.

Zjištěné poznatky poslouží k lepšímu nastavení integračních opatření v hlavním městě Praze a ke zlepšení komunikace mezi školami, městskými částmi a Magistrátem hl. m. Prahy, který je aplikačním garantem projektu. 

--

V prvních dvou letech řešení projektu proběhly dvě vlny monitorovacího šetření zaměřené na zjišťování situace žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka na pražských základních školách. Výsledky sekundární analýzy realizované v přípravné fázi byly společně s výsledky první vlny monitoringu prezentovány v průběžné analytické zprávě. Dílčí výsledky projektu byly prezentovány prostřednictvím odborných platforem, včetně jednání Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast integrace cizinců jednání Platformy zástupců odborů školství a setkání s řediteli a zástupci vybraných pražských základních škol speciálně organizované pro prezentaci a diskuzi nad výsledky projektu. Největší výzvou pro realizaci projektu v roce 2020 byl nepříznivý vývoj epidemické situace, který se zásadně promítl do oblasti školství a zkomplikoval nejen vzdělávání žáků s OMJ, ale i zjišťování situace. Nehledě na značné komplikace i ve druhé vlně on-line monitoringu se podařilo dosáhnout téměř 70% návratnosti, přičemž v roce 2020 dotazník pro školy obsahoval přidaný modul otázek zaměřených na dopad distanční výuky.

Aplikační garant jeví o projekt značný zájem a, podle vyjádření Magistrátu hl. m. Prahy k průběžné zprávě, výsledky tohoto aplikačního projektu mají také velký potenciál k využití pro aktualizaci Koncepce HMP pro oblast integrace cizinců, což je nejdůležitější strategický dokument upravující směřování integračních politik v hlavním městě, včetně politik v oblasti školství. Dosavadní vývoj projektu poukazuje na smysluplnost podobného zjišťování v budoucnu (i nad rámec realizovaného projektu), pomáhá odhalit mnoho relevantních souvislostí, v neposlední řadě také obohacuje odbornou diskuzi o problematice vzdělávání žáků s OMJ v Praze a přispívá k nastavení efektivnější komunikace mezi relevantními aktéry. 

Výsledky projektu byly představeny na závěrečné konferenci projektu, která se uskutečnila on-line dne 30. listopadu 2021. Prezentace z konference je k dispozici zde.

Výsledky první vlny monitoringu realizovaného ve školním roce 2019/2020 nalezenete zde.

Výsledky druhé vlny monitoringu realizovaného ve školním roce 2020/2021 naleznete zde

Podrobnější výsledky druhé vlny za jednotlivé správní obvody Prahy naleznete kliknutím na daný správní obvod Praha 1-22 na mapě dole. 

Závěrečnou výzkumnou zprávu projektu Škola jako integrační partner naleznete zde.

Hlavní řešitel/ka:

Řešitelský tým:

Spoluřešitelé mimo ústav:

  • Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.

Témata:

Migrace a mobilita, Vzdělání

Zadavatel:

Technologická agentura ČR

Oddělení:

Český sociálněvědní datový archiv

Související publikace

Škola jako integrační partner

Škola jako integrační partner

2021, Leontiyeva, Y., Mikešová, R., Tollarová, B., Šimon, M., Čermáková, D.

Zobrazit publikaci

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.