
Přesnost předvolebních výzkumů je širokou veřejností relativně často diskutovaným tématem. Mezi akademiky se mu ovšem věnuje menší pozornost a předvolební výzkumy jsou obvykle pokládány za čistě praktickou disciplínu, která nemá s akademickým výzkumem mnoho společného. Přitom právě předvolební výzkumy jsou jednou z mála možností, jak ověřit kvalitu dotazníkových šetření, která jsou jedním ze způsobů, jakým sociální vědy získávají poznatky o společnosti. Práce na jejich kvalitní metodologii tak může být pro akademický výzkum velmi užitečná.
Jedním ze zdrojů nepřesnosti předvolebních výzkumů je narůstající počet voličů, kteří si nejsou jisti svou volbou a váhají mezi více stranami. Tento příspěvek diskutuje, zda zohlednění voličů, kteří váhají mezi více stranami, přispívá k přesnosti předvolebních průzkumů, a to v kontextu dalších úprav, které jsou běžně dělány při odhadování podpory politickým stranám nebo kandidátům. Hypotézu testujeme na datech CVVM a Medianu před volbami do Poslanecké sněmovny ČR v roce 2017. Výsledky ukazují, že úprava má na celkovou přesnost výzkumu malý pozitivní nebo žádný vliv. Úprava zároveň systematicky a statisticky významně snižuje podporu větším stranám a zvyšuje podporu stranám menším.
Příspěvek vychází z článku: Pilnacek, M., Tabery, P., Prokop, D., & Kunc, M. (2021). Apportioning Uncertain Voters in Pre-Election Polls in a Multi-Party System. International Journal of Public Opinion Research.
Matouš Pilnáček je odborným pracovníkem Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., a pracuje v oddělení Centrum pro výzkum veřejného mínění. Zároveň studuje doktorský program sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Mezi jeho výzkumné zájmy patří problematika volebních modelů, dynamika veřejného mínění, metodologie výběrových šetření, a testování nástrojů dotazování.
Paulína Tabery je odbornou pracovnicí Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., a vedoucí Centra pro výzkum veřejného mínění. Mezi její výzkumné zájmy patří zkoumání role interpersonální a mediální komunikace v procesu formování veřejného mínění, zkoumání názorového vůdcovství, metodologie výběrových šetření, testování nástrojů dotazování a kvality dat.
Online semináře budou organizovány přes službu Zoom. Je nutná registrace pro zaslání přístupových údajů. Odkaz na registraci naleznete ZDE.