
Záznam přednášky: https://youtu.be/ATUCYWARAME
Žijeme v digitalizovaném informačním světě, mnozí v souvislosti s jeho přesunem do prostředí internetu hovoří o zániku psaného slova i zájmu o tištěná média, knihy nevyjímaje. Někteří vědci dokonce poukazují na důsledek této digitalizace, a to snižování mentálních schopností u nejmladší generace, která je takřka od narození neustále na internetu. Přednáška bude zaměřena na dosavadní výsledky vlastního dlouhodobého panelového výzkumu žáků, sledovaných od první do šesté třídy, a jejich rodičů. Představíme také poznatky mezinárodních výzkumů čtenářské gramotnosti. Budeme se ptát, kdo z žáků čte knihy, jaké k tomu mají doma podmínky a jaké má čtenářství důsledky. Konkrétně: Kolik z volného času věnují děti čtení knih oproti surfování na internetu? Závisí záliba ve čtení na typu rodiny, ze které dítě pochází? Je dětské čtenářství podmíněno vedle vzdělání rodičů i tím, jaké je v rodině čtenářské prostředí? A jak takové čtenářsky podnětné milieu vypadá? Má čtení nějaký vliv na kognitivní vývoj dítěte, jeho jazykové schopnosti a obecně úspěšnost ve škole?
Přednáška proběhne online prostřednictvím snadno přístupné webové aplikace Zoom. Registrace probíhá prostřednictvím e-mailu
Vědci / vědkyně
V rámci projektu
Predikce školní ne/úspěšnosti v oblasti čtenářské gramotnosti žáků ZŠ
Trvání projektu: 2020 - 2023