Zvolte jazyk

  • Úvod
  • Publikace
  • Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole

Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole

Vojtíšková, Kateřina. 2011. „Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole“. Sociologický časopis / Czech Sociological Review. 47 (5): 911-935. ISSN 0038-0288.

Text přináší dílčí výsledky etnografického výzkumu dvou tříd pražských základních škol v osmém a devátém roce školnídocházky. Kategorie školní úspěšnosti je uchopena jako kategorie, kterou je třeba vysvětlit, ukázat jak je produkována, naplňována významy v každodenní praxi hodnocení žáků. Hodnocení běžně chápané jako odraz kombinace studijních předpokladů a píle na straně žáka/žákyně, úzce souvisí také s chováním ve škole, jeho/jejím postojem ke školní disciplíně, vzdělání a autoritám. Školní neúspěšnost jako výraz určitého nedostatku nositele nese morální dopad, znamená stigmatizaci. Ta je legitimizována tím, že je školní neúspěch považován spíš za výsledek voleného, svobodného chování dospívajícího žáka/žákyně a jeho/jejího nezájmu, nedostatku vynaložené snahy, a tak v podstatě nezávislý na (vrozené) inteligenci nebo (daném) rodinném zázemí. Rodinné zázemí a dostupné kulturní zdroje přitom hrají důležitou úlohu.

 

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.