Zvolte jazyk

78 Publikací

Analýza stratifikačních systémů střední a východní Evropy: role kulturních a sociálních dimenzí nerovností.

Tato analýza se zaměřuje na vývoj a srovnání systémů sociální stratifikace (ve vertikálním smyslu) v pěti evropských zemích: V4 a Rakouska. Na základě dat z EU-SILC 2006 a 2015 s názvem 'Sociální/kulturní participace a materiální deprivace' autoři kromě tradičních proměnných používaných ve výzkumu sociální stratifikace (úroveň vzdělání, typ zaměstnání, počet zaměstnanců atd.) zohledňují také kulturní a sociální aspekty nerovnosti. Tento nový přístup k anal…

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Sociální stratifikace

Číst dále …

Vzdělanostní nerovnosti – koncept zneužitý k prosazení sporných reforem českého vzdělávacího systému.

Termín vzdělanostní nerovnosti nebo také (ne)rovný přístup ke vzdělání je dnes v českém prostředí velmi frekventovaný, zejména pak v kruzích, které ho (za silné mediální podpory) používají ve snaze legitimizovat a prosadit sporné reformy české vzdělávací soustavy a její náplně. Aniž by iniciátoři těchto výrazných reforem byli obeznámeni s obsahem tohoto pojmu v současné vědecké praxi, zneužívají apel na rovnost a spravedlnost ve vzdělávání k zavedení natolik …

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Sociální stratifikace

Číst dále …

Nerovnosti při přechodu na osmileté gymnázium: panelová studie žáků pražských a středočeských škol

Úspěšnost školáků v přechodu na akademickou větev vzdělávání je determinována sociokulturním zázemím v rodině, což dokumentují výzkumné studie většinou až v pozdějších fázích vzdělávací trajektorie při přechodu na terciární stupeň. V českém prostředí byla dosud jen malá pozornost věnována přechodu mezi základní školou a víceletým gymnáziem, tj. na konci prvního stupně základní školní docházky. Naše studie se proto zaměřuje na roli kulturních faktor…

Témata: Kultura, Rodina, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Sociální stratifikace

Číst dále …

Trends in educational fluidity after the fall of socialism in the Czech Republic.

The aim of this paper is to identify the trends in educational fluidity after the fall of socialism in 1989 in the Czech Republic. The data are based on 27 sample surveys carried out from 1990 to 2009, including information on the child’s and his father’s education. The trends in educational fluidity are analysed both in view of the years and with respect to the birth cohorts, i.e. on the grounds of two effects: unequal educational odds (according to the socio-economic origin) and the “differentiation”…

Témata: Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Recenzovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

The Czech Republic: From Ethnic Discrimination to Social Inclusion in the Educational System.

This chapter describes the main ethnic minority groups within the Czech education system and shows the main features of Czech social policy development. Then, it presents the method of selecting individual studies focused on ethnicity and ethnic difference in the Czech educational system and justify their organisation into three traditions. The main body of the chapter is dedicated to reviewing the works of each research tradition. Finally, it gives an overview of the authors´ findings as well as formulates r…

Témata: Identita, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Impact of Primary and Secondary Social Origin Factors on the Transition to University in the Czech Republic

The main objective of this paper is to show to what extent and why students with the same academic aptitude but different social backgrounds have different odds of entering university. For our analysis, we separated primary and secondary factors of social origin in the formation of educational inequalities (Boudon 1974). The results show that the primary and secondary factors have approximately the same influence on the transition to university. The Czech schools do not affect the process of forming educationa…

Témata: Sociální nerovnosti, Sociologická teorie, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century

This article examines secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. We analyzed the consequences of educational expansion on odds to achieve secondary education with a school-leaving certificate (SLC) by social origin. We utilize the theories of maximally maintained inequality – MMI (Raftery & Hout, 1993) and effectively maintained inequality – EMI (Lucas, 2001). We analyzed data from PISA 2000 to 2009 for the Czech Republic. We support EMI theory against MMI. Quantitative (vertical) dif…

Témata: Sociální nerovnosti, Sociologická teorie, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Vliv osobnostních, rodinných a sociálních faktorů na dosažené vzdělání a úroveň kompetencí

Vliv osobnostních, rodinných a sociálních faktorů na dosažené vzdělání a úroveň kompetencí

Tato kapitola se zabývá nejen nerovnostmi v šancích na dosažení vyššího vzdělání, vývojem vzdělanostní mobility, ale též vlivem sociálního původu a dosaženého vzdělání na úroveň kompetencí jedince. Výsledky provedených analýz potvrzují obecný trend poklesu podílu vzestupně mobilních a růstu podílu sestupně mobilních jedinců a prokazují, že v základních mobilitních vzorcích existují velké rozdíly mezi muži a ženami (vzestupnou mobilitou prošlo …

Témata: Ekonomie, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Hodnoty a politika

Číst dále …

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Hodnoty a politika

Číst dále …

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Hodnoty a politika

Číst dále …

Adult education in the Czech Republic

Témata: Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v knize / monografii

Oddělení: Hodnoty a politika

Číst dále …

Educational Inequalities and Educational Mobility under Socialism in the Czech Republic

Educational Inequalities and Educational Mobility under Socialism in the Czech Republic

The sociology of education on the Czech Republic has focused almost entirely on relative measures of inequality (based on odds ratio data) than to trends in educational mobility (based on mobility tables). Therefore, there is a significant gap in our knowledge of how the Czech education system has evolved in the long term. Although the periods before and after the onset of socialism appear to have had very specific mobility patterns, we know relatively little about their differences. Therefore, this article at…

Témata: Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Postoje k životnímu prostředí (ISSP 2000)

Témata: Hodnotové orientace, Životní styl

Typ publikace: Nerecenzovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Typ publikace: Nerecenzovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Typ publikace: Nerecenzovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

S Natalií Simonovou o investicích do vzdělání dětí

Online rozhovor v internetovém vydání časopisu Respekt probíhal na téma nerovného přístupu ke vzdělání v České republice, investic rodičů do vzdělání jejich dětí, mimoškolních aktivit dětí atd.This online interview in an internet edition of the Respekt journal was run on the theme of an unequal access to education in the Czech Republic, parents´ investments to their children’s education, after-school activities etc.…

Témata: Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Popularizační článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Češi a životní prostředí (na okraj jednoho výzkumu)

Text pojednává o postmodernizační teorii Ronalda Ingleharta, kterou bylo možné testovat na datech získaných z mezinárodních výzkumů ISSP 1993 a 2000 zabývajících se životním prostředím. Ústřední otázkou analýzy bylo, zda jsou čeští postmaterialisté (kterých bylo zjištěno v populaci 10 %) v mezinárodním srovnání více nakloněni ochraně životního prostředí. Výsledky ukázaly, že čeští postmaterialisté mají ve srovnání s ostatními zeměmi více znalostí o život…

Témata: Hodnotové orientace, Sociologická data, Životní styl

Typ publikace: Kapitola v konferenčním sborníku

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Has Participation in Higher Education Widened after the Demise of Communism?

The primary aim of the paper is to compare the development of inequality in access to higher education during the communist and post-communist regimes by testing hypotheses about the effects of economic and cultural dimensions of socio-economic background and gender on the odds of making the transition between secondary and tertiary education.Prvořadým cílem této studie je porovnání vývoje nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání v komunistických a postkomunistických režimech na základě ov…

Témata: Sociální nerovnosti, Transformace, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v konferenčním sborníku

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Vzdělanostní reprodukce v České republice od roku 1916 do současnosti: mobilitní pohled

Vzdělanostní reprodukce v České republice od roku 1916 do současnosti: mobilitní pohled

Publikace je výběrem příspěvků, které byly předneseny na konferenci „Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze“ pořádané Institutem pro výzkum reprodukce a integrace společnosti Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v listopadu 2006. Vybrané příspěvky byly rozděleny do pěti tématických oddílů věnovaných problematice sociální mobility a stratifikace, měnící se podoby rodiny a nových vzorců organizace intimity, vzdělání a trhu práce jako mechanizmů j…

Témata: Mezigenerační vztahy, Migrace a mobilita, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Kapitola v konferenčním sborníku

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Typ publikace: Jiná publikace

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

The Evolution of Educational Inequalities in the Czech Republic after 1989

This article deals with the evolution of inequalities in access to tertiary education in the Czech Republic since 1989. The opening hypothesis of this article is that there has been an increase in educational inequalities in the Czech Republic since 1989. The hypothesis of the growing influence of social origin on success in the transition between secondary and post-secondary schools in the 1990s was not however confirmed.…

Témata: Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Kulturní a sociálně ekonomické zdroje nerovností v šancích na dosažení vysokoškolského vzdělání v České republice v letech 1948 - 1999

Tato stať si klade za cíl popsat současný trend ve vývoji nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v České republice. Na základě znalostí o současných i předlistopadových politických a institucionálních reformách jsme nastolili hypotézu, podle které období stabilních nerovností za socialismu bylo vystřídáno obdobím rostoucích nerovností během post-komunistické transformace. Tato hypotéza byla potvrzena.The paper addresses the development of higher education in the Cz…

Témata: Sociální nerovnosti, Transformace, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Conceptual and methodological innovations in the research of educational inequalities

The paper provides a survey of the key thematic and methodological milestones in research into educational inequalities. It focuses on authors and concepts that introduced major innovations and contributed to significant advancements in the analysis and knowledge of educational inequalities. We have distinguished three periods, focusing on two key concepts in each. Three of the concepts are presented as breakthrough methodological innovations and three are viewed as thematic innovations.…

Témata: Metodologie výzkumu, Sociální nerovnosti, Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic

The study compares the potential effects of a university admission exam model based on program-specific knowledge and an alternative model relying on general study aptitude (GSA) in the context of a strongly stratified educational system with considerable excess of demand over supply of university education. Using results of the Sonda Maturant 1998 survey, we show that in the specific context of the Czech Republic, displaying the above characteristics in the given period, an admission exam model based on gener…

Témata: Vzdělání

Typ publikace: Impaktovaný článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Typ publikace: Popularizační článek

Oddělení: Ekonomická a náboženská studia

Číst dále …

Newsletter

Pokud máte zájem o newsletter s novinkami našeho ústavu, zanechte nám váš e-mail. Odesláním formuláře vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

Bluesky

Nově nás naleznete také na Bluesky.